Thursday, June 22, 2023

PETUA HILANGKAN JERAGAT DENGAN MUDAH

 
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua sahabat pembaca blog Siti. Moga kalian dikurniakan kesihatan dan rezeki yang sentiasa mencurah-curah. Ok, hari ini Siti nak bercerita tentang PETUA HILANGKAN JERAGAT.

Sebut je pasal jeragat, semua orang tidak suka kan? Yela, bagi orang normal yang menitikberatkan penampilan khususnya di kalangan wanita, mempunyai kulit berjeragat merupakan satu masalah baginya. Lebih-lebih lagi bagi yang sentiasa berkomunikasi dan berhadapan dengan orang ramai. Pasti keyakinan diri akan menurun dan Self esteem akan pudar.

APA ITU JERAGAT?



Jeragat merupakan bintik-bintik coklat pada kawasan kulit yang berlaku disebabkan pendedahan terhadap cahaya matahari.

Jeragat bukanlah sesuatu yang berbahaya. Tetapi ia muncul disebabkan penghasilan melanin yang berlebihan. Menurut Dr. Kiran Sethi dari New Delhi, jeragat berbeza dengan tahi lalat. Jeragat selalunya lebih leper dan lazimnya berlaku kepada individu yang mempunyai kulit cerah. 

Jeragat selalunya muncul pada kawasan yang terdedah pada cahaya matahari seperti muka, bahu dan juga tangan. Malah, bintik gelap yang terjadi akibat jeragat juga boleh meninggalkan kesan yang lebih teruk berbanding jerawat.

PUNCA JERAGAT


1. Terdedah kepada sinaran cahaya UVA/ UVB yang menyebabkan peningkatan penghasilan melanin.

Seperti yang kita semua ketahui, sinaran matahari akan mengeluarkan sinaran Ultraviolet (UV). Sinaran UV terdiri daripada tiga jenis:

Ultraviolet A- Cahaya ini adalah cahaya yang paling banyak dalam matahari. Ia mampu menembusi lapisan kulit atas dengan mudah. Cahaya UV A akan menyebabkan kerosakan pada tisu-tisu penyambung seterusnya menyebabkan masalah kulit serta punca terjadinya jeragat dan yang lebih teruk kanser kulit.

Ultraviolet B- Cahaya ini adalah kurang berbanding UV A kerana UV B kebanyakannya telah diserap oleh lapisan ozon. Cahaya UV B ini akan menyebabkan kulit menjadi terbakar atau sunburn.

Ultraviolet C- Cahaya ini merupakan yang paling berbahaya terhadap kulit. Tetapi anda jangan risau kerana cahaya ini tidak sampai ke bumi disebabkan ia telah diserap oleh lapisan ozon.


2. Faktor genetik 

Faktor genetik juga menyumbang kepada masalah jeragat. Jika ibu ada masalah jeragat, anak juga kemungkinan akan ada masalah jeragat.

3.Menggunakan skincare yang mengandungi bahan kimia

Penggunaan skincare yang banyak mengandungi bahan kimia akan merosakkan kulit yang akan menyumbang kepada berlakunya jeragat. Hati-hati dalam memilih produk-produk dipasaran. Pastikan ia selamat untuk jangka masa panjang.

4. Perubahan pada hormon 

Pil perancang kehamilan merupakan salah satu punca terjadinya jeragat. Pengambilan pil ini amat jelas diperkatakan sebagai punca terjadinya jeragat walaupun seseorang itu tidak mempunyai sejarah di dalam keluarga yang mempunyai jeragat.

5.Faktor usia

Seiring berlalulnya masa dan bertambahnya usia, badan kekurangan nutrisi jika tidak mengambil sebarang supplements. Kulit di usia 20 tahun tidak akan sama dengan kulit di usia 40 tahun. Faktor ini juga menyumbang kepada masalah jeragat.

PASTIKAN JERAGAT ANDA BUKAN KANSER


Jeragat bukanlah sejenis penyakit. Namun anda harus berhati-hati jika jeragat yang berada di badan anda tidak normal seperti orang lain. 

Antara tanda-tanda jeragat atau tahi lalat merupakan sejenis kanser adalah:

1. ASIMETRI
Kebanyakan tahi lalat yang bersifat kanser tidak simetri. Ini bermakna saiz atau rupa bagi kedua-dua belah tahi lalat (jika membahagikannya kepada dua) kelihatan tidak serupa.

2. SEMPADAN
Sempadan bagi jeragat atau tahi lalat yang sihat kebiasaannya rata manakala bagi kanser pula, ia boleh rasa kasar atau sempadannya naik menyebabkan permukan tidak rata.

3. PERUBAHAN WARNA
Warna tahi lalat atau jeragat tidak sama dengan yang sihat. Perubahan ini boleh berlaku akibat proses patologi kanser. 

4. DIAMETER
Bagi tahi lalat atau jeragat yang berukuran 6 milimeter atau lebih, ia mungkin bersifat kanser.

credit: hellodoktor.com


BAHAN SEMULAJADI UNTUK HILANGKAN JERAGAT


Terdapat beberapa bahan yang berasaskan alam semulajadi untuk menghilangkan jeragat. Ada di antaranya anda boleh dapatkannya di dapur anda:

#1. Teh Hijau



Teh hijau mempunyai sifat antiradang yang dapat mengurangkan iritasi pada kulit, Malah, ia juga boleh mengurangkan kesan selaran cahaya dan merah pada kulit. Sifar antiinflamasi pada teh hijau sangat berkesan untuk merawat pelbagai masalah kulit termasuklah jeragat.

Caranya:

Rendam teh hijau dalam air panas selama beberapa minit sehingga teh kembang. Ambil teh tersebut dan usaplah pada kawasan muka dan kawasan yang berjeragat.


#2.Lemon 




Lemon mengandungi asid sitrik yang membantu kulit dari kotoran dan mampu menghilangkan jeragat.

Caranya:

Potong lemon (jangan terlalu nipis). Gosokkan pada kulit muka (pedih jika ada luka).
Biarkan selama 10-15 minit dan bilas. Boleh juga dicampur dengan madu asli.


#3. Aloe Vera




Aloe Vera sangat popular ditanam dalam pasu di rumah-rumah. Antara manfaat Aloe Vera adalah:
  • mencerahkan wajah.
  • melindungi kulit dai sinaran matahari
  • mengecut dan menghilangkan jeragat.
  • Mengatasi kulit kering dan berminyak.
  • Menghilangkan jeragat.
  • Memperbaiki sel-sel kulit mati.
  • Melembabkan kulit.
Caranya:

Campurkan Aloe Vera dengan madu.
Biarkan selama 5 ke 10 minit.
Kemudian, lumurkan pada kulit muka.Selepas 20 hingga 30 minit, bilas muka dengan air suam.
Lakukan setiap hari sehingga wajah menjadi seperti yang anda inginkan.. 


#4. OATMEAL



Oat bukan sahaja enak dimakan bersama buah-buahan dan susu segar, tetapi juga baik untuk menghilangkan jeragat di muka. Ia bertindak sebagai agen pengelupasan semulajadi untuk menghilangkan kulit mati dan kotoran yang terkumpul. Di samping itu, ia dapat menyerap minyak yang berlebihan dan membuka liang pori.

Caranya:

Cmmpurkan 2 sudu yogurt. satu sudu jus lemon, satu sudu madu dan 4 sudu besar oat.

Anda juga boleh menambah satu sudu cuka epal ke dalam campuran tadi.

Kemudian lembapkan kulit anda dan jadikan campuran tadi sebagai masker di muka anda.

Biarkan selama 20-30 minit sebelum membilasnya.

Lakukan secara kerap sehingga anda mendapat hasil yang diingini.

PENGGUNAAN PRODUK DAN SUPPLEMENTS


Jika anda merasakan penggunaan bahan-bahan di atas sangat cerewet dan anda tidak ada masa untuk menyediakannya, cara mudah adalah dengan mengambil supplemnts dan menggunkan skincare yang bebas 2500 bahan kimia.

Produk yang Siti sangat syorkan adalah Shaklee, Sebut je Shaklee, ramai sudah tahu akan jenama ini kerana ia sudah berada di pasaran Malaysia lebih 60 tahun dan pasaran dunia sudah mencapai 108 tahun.

Produk Shaklee adalah produk yang sangat diyakini oleh pengguna kerana ia selamat, terbukti dan berkesan. Setiap produk Shaklee adalah disokong oleh sains dan melangkaui organik. 

Supplements untuk kulit

Selain penjagaan kulit dari luaran, penjagaan diri dari dalaman juga amat penting untuk memperbaharui tisu-tisu kulit yang sudah rosak. Oleh yang demikian, pengambilan supplements adalah amat penting bagi memastikan proses pemulihan kulit berjalan dengan cepat. 

Klik pada gambar untuk melihat fungsinya.


Skincare Youth Shaklee


10 Sebab Anda Patut Pilih YOUTH Shaklee Untuk Masalah Jeragat

💓 100% vegan- Bahan-bahan dalam Youth adalah berasaskan alam semulajadi.
💓 Cruelty Free- Tiada ujian dijalankan ke atas haiwan.
💓 Bebas 2500 bahan kimia yang berbahaya untuk kulit.
💓 Mempercepatkan pembaharuan sel kulit 10x ganda lebih cepat berbanding kebiasaan.
💓 Non-comedogenic (tidak menyumbatkan liang pori)
💓 Diuji oleh pakar Dermatologi (pakar kulit)
💓 Diuji oleh pakar Oftalmologi (pakar mata)
💓 Bebas gluten.
💓 Sesuai untuk semua peringkat usia dari remaja, jantina dan jenis kulit (termasuk kulit sensitif).
💓 Keputusan klinikal tanpa kompromi di mana YOUTH telah terbukti melalui ujian Indeks Usia Kulit. 100 wanita yang menggunkan YOUTH mendapat kulit lebih awet muda (100 % keputusan positif). Dan 2/3 daripada mereka berjaya mengubah usia kulit sedekad lebih muda.

Klik pada gambar untuk melihat fungsinya.


Boleh juga baca di sini bagaimana saya merawat muka yang kusam,jeragat,jerawat batu dengan menggunakan supplement Shaklee dan skincare YOUTH. klik TESTIMONI SHAKLEE oleh saya sendiri. 

Ramai yang telah berjaya merawat masalah kulit dengan skincare YOUTH Shaklee. Di bawah ini adalah di antara result pengguna yang sangat berpuas hati dengan skincare YOUTH. Sebenarnya banyak lagi testimoni. Tetapi hanya sebahagian kecil sahaja Siti masukkan kat sini. 








Sampai di sini sahaja untuk entri kali ini, Sehingga kita berjumpa lagi di lain entri. Salam bahagia dan salam Sihat. 💓

Mahu sertai kami?Tekan perkataan di bawah:

JOIN

ATAU 

contact no di bawah untuk dapatkan produk dan konsultasi percuma.


Penngedar Sah SHAKLEE Anda

Paka,Dungun,Kerteh
ID: 1528647

#NextLevelBlogging

#Shakleetriumph2023

#ShakleeThrive2023

#BlogmegaShaklee

#PetuaHilangkanJeragat

#AgenShakleeKertehPakaDungun

No comments:

Post a Comment

SET MENGANDUNG SHAKLEE DISYORKAN DOKTOR

  Anak adalah anugerah terindah dalam kehidupan rumah tangga. Setiap pasangan yang sudah berkahwin mendambakan keriuhan dan gelak tawa suara...